Veiling voor diensten en spullen

Diensten en Spullen Veiling_120De diensten en spullen veiling vond zaterdag 16 november 2013 voor het eerst plaats in ontmoetingscentrum De Meent  in Amstelveen. Het idee van de veiling vloeide voort uit een initiatief om spullen en diensten te ruilen. Betty van de Schraaff had als welzijnswerker de buurtbewoners Martha, Pili en mijzelf bij elkaar gebracht om het onderling ruilen van spullen en diensten in de wijk vorm te geven.

Prikbord

We hebben een kaartensysteem ontwikkeld en bij de entree van De Meent een prikbord opgehangen. We hebben bezoekers van De Meent persoonlijk geïnformeerd en de publiciteit gezocht. Maar het liep nog niet echt goed toen het idee werd geopperd om een veiling te organiseren en het ruilen van diensten en spullen daarmee een boost te geven. Zo gezegd zo gedaan. Met wat extra hulp, wat extra promotie, wat extra geld en wat extra tijd gingen de deuren op die zaterdag open en vulden ongeveer 70 bewoners van Middenhoven en Waardhuizen de zaal.

De veiling

Veilingmeester, Peter Bot, bracht de afzonderlijke diensten en spullen op een leuke manier onder de hamer en er zijn zo’n 25 deals gesloten. De leukste was toch wel een driehoeksdeal. De deal waarbij de vrieskast van mevr. A naar mevr. B ging. De kinderfiets van mevr. B naar meneer C en de lekkende kraan van mevr. A gerepareerd zou worden door meneer C. Het voordeel van de veiling was dat de aanwezigen direct wisten met wie zij de ruil aangingen. Tijdens en na afloop van de veiling was al duidelijk dat deze nieuwe ruilvorm een succes was. En een belronde en mailronde naar de mensen die de deals hadden gesloten, bevestigde dit nog eens. De veiling werd overigens afgesloten met een stamppotten buffet, dat ons was aangeboden door Cateringservice Holterman.

Sociale innovatie versus nabuurschap

Ondanks het succes van de veiling is het ruilen van de diensten en spullen via het kaartensysteem nog niet zo’n succes. Terwijl ik van mening ben, dat met name het ruilen van diensten een hele mooie manier is om als buurtgenoten weer wat meer bij elkaar betrokken te zijn. Dat laatste was voor mij een reden om op zoek te gaan naar een online platform, dat het kaartensysteem zou kunnen ondersteunen. Na enig zoekwerk en navraag rolde het concept van Croqqer voor mij als meest positief uit de bus. En hoe de samenwerking met Croqqer en zijn oprichter, Rob van de Star, vorm heeft gekregen? Dat vertel ik in het bericht ‘Croqqer! Krijg samen meer voor elkaar.’