Het Repair Café promoten

Repair Cafe_220v2In Amstelveen draaide sinds een half jaar het Repair Café toen ik op het idee kwam om eens te informeren of ze nog iemand konden gebruiken die handig is met de naaimachine.

Circulaire economie, deeleconomie en sociale cohesie

Het Repair Café is een initiatief van Martine Postma uit Amsterdam. Onder het motto ‘Weggooien? Mooi niet!’ heeft zij een concept bedacht, waarbij mensen als vrijwilliger hun expertise kunnen inzetten om kapotte huishoudelijke apparaten, fietsen, computers, kleding etc. te repareren. Deze reparateurs krijgen de kans om hun kennis over te brengen op andere mensen en ….. om spullen, die anders afgedankt zouden worden, te repareren, waardoor die spullen langer meegaan. Daarnaast biedt het Repair Café de mogelijkheid om elkaar in de buurt te ontmoeten en iets voor elkaar te betekenen.

De klanten komen niet vanzelf.

Met mijn naaimachine als handelsmerk werd ik in april 2013 hartelijk welkom geheten bij het Repair Café team van Amstelveen in ontmoetingscentrum De Meent. Paula en ik helpen sindsdien om toerbeurt elke eerste zaterdag van de maand mensen met het verkorten van een broek of het verstellen van kleding, terwijl de mannen van het team lampen, magnetrons, printers en nog veel meer, aan de praat krijgen. Het viel mij wel op, dat het in die eerste periode van mijn deelname helemaal niet zo druk was. We hadden alle tijd om met elkaar de actualiteiten door te nemen, maar dat was natuurlijk niet de reden van onze deelname aan het Repair Café.

Promotie blijft belangrijk.

In samenspraak met de vrijwilligers van het eerste uur Lex en Rob, heb ik aangeboden om onze website bij te gaan houden. Als eerste heb ik ervoor gezorgd dat de openingstijden en -data gepubliceerd werden. Verder ben ik stukjes gaan schrijven en foto’s gaan plaatsen. En voor de Amstelveense weekbladen en dichtbij.nl ben ik berichten gaan schrijven. De mond-tot-mondreclame doet natuurlijk ook zijn werk en de klanten staan nu zelfs bij ons in de rij met hun kapotte CD-speler, stofzuiger of klok. We hebben iets minder tijd om een praatje met elkaar te maken, maar tijdens de reparaties vinden er leuke gesprekken plaats met de klanten. En dat is de derde toegevoegde waarde van dit mooie initiatief. In het Repair Café komen voor mij alle facetten samen waar ik blij van word.