Een zetje van Nudge

logo nudge_220Meer dan 30 inzamelpunten voor gebruikt frituurvet had ik in 2013 gerealiseerd, maar met alleen inzamelpunten ben je er natuurlijk nog niet. Het is belangrijk dat iedereen weet, dat de inlevermogelijkheid bestaat. De inzamelpunten en de gemeenten hebben er dan het meest profijt van en het milieu uiteraard ook.

Dezelfde voor- én achternaam

De supermarkten, scoutinggroepen, wijkcentra, kinderboerderijen en sportclubs kregen van mij posters, flyers en youtube filmpjes om de inzameling te promoten. Maar met de oliebollentijd in het vooruitzicht leek het mij een goed idee om het groter aan te gaan pakken. Ik wist, dat bij Nudge een naamgenoot van mij werkt, Annemarie Appelman. Hoe leuk is dat. Mijn geboortenaam is namelijk ook Appelman. Ik besloot om aan Annemarie te vragen of Nudge mij zou willen helpen om de inzameling van gebruikt frituurvet een zetje te geven. En Nudge wilde dat wel.

Elkaar helpen en versterken. Dat is ook de nieuwe economie.

Met twee andere projecten, het Geef Café en de Afvalwijzer, kreeg mijn project ‘Olie en vet, recycle het!’  een Nudge-pagina op de website. Met Annemarie, Josien, Daphne, Hansje en Michel ontstond een leuke samenwerking. Hun nieuwsbrieven en onze gezamenlijke tweets en Facebook berichten zorgden voor een positieve respons van de Nudge community. De meeste reacties kwamen erop neer, dat ze het vet al inleverden. Maar met een bereik van meer dan 30.000 mensen zijn er altijd mensen die nog niet wisten dat van gebruikt frituurvet 2de generatie biodiesel wordt gemaakt. En die mensen weten nu ook dat het vet, waar de oliebollen of de frieten in gebakken zijn, niet weggegooid hoeft te worden, maar ingeleverd kan worden bij de inzamelpunten ( zie: www.vetrecyclehet.nl ) en als grondstof voor biodiesel nog een keer gebruikt kan worden.